Itálie

V sobotu 30.11. jsme přepluli z Messiny na pevninu. Plavba trvala asi půl hodiny. Jedeme dolů na jih směr Pentedatillo, když tu míjíme kite spot Punta Pellaro, a obloha je plná kitů:) Po chvílí hledání jak se k pláži dostat a průjezdu pod mostem s limitem 3,0m ( my máme 3,13m), hurá do vody…a přespáváme.

Ráno si děti hrají na pláži s tím co připlavilo moře, a že toho je…, a pak pokračujeme dolů na jih do vesničky Pentedattilo, založené řeky cca 600 BC. Klasicky je trošku trouble zaparkovat, tak stojíme vedle plného mikro parkoviště na cestě, kde nás zatímco se snažíme vařit oběd neustále vyštěkává pes. Jdu ven, a naprsto otevřeně mu říkám, co si o tom jeho hlídání myslím, nešetře ta nejdrsnější slova:) Štěkot jen zesílil:/ Pak vyjde Míša a vlídným slovem ho zhypnotizuje, konečně je klid. Vesnička je na konci údolí vsazená do skály přípomínající lidskou pěst, s krásným výhledem na moře. V roce 1783 byla vesnice po zemětřesení téměř opuštěna, a v letech 1960-80 doslova zela prázdnotou. Pak se do ní nastěhovalo pár cizinců a dnes je již částečně opravená. Zajímavostí jsou všudepřítomné díry ve fasádách domů, které sloužily při stavbě na zastrčení trámků jako lešení. Večer začínáme přesun na sever, míříme do Matery. Asi po třech hodinách jízdy přespáváme kdesi u Lidlu – ráno budou čerstvé houstičky:)

Odpoledne dojíždíme do Matery, jednoho z nejdéle obydlených míst Itálie, cca od 1000 BC, a ještě pravděpodobně daleko před tím. Místo je totiž plné jeskyní vykopaných ve vápencových skalách. V 50.-tých letech minulého stolení žilo v jeskyních cca 12000 lidí a byla to prý “ostuda” Itálie. Dnes je město chráněné UNESCO a turistický důl. Je to změt domů, jeskyní, schodišť…orientační masakr. Zůstáváme dva dny a užíváme si hlavně večerní osvětlení a prázdné uličky.

Z Matery míříme do Pompeí, kam příjíždíme před půlnocí. Na parkovišti po nás chtějí 24€ za přespání – takto nás opět vítá komerční část Evropy. S nevrlým poděkováním odjíždíme na nedaleké parkoviště Carefuru, kde si hlídač říká o 10€. Ráno přeparkováváme za dalších 10€, a jdeme konečně “na vykopávky”. Chtěli jsme průvodce, ale jedna skupina je ve španělštině, další v italštine…cena ve skupině je 15€/os, privat skupina 120€. Asi po půl hodině kdy děti oblezli všechny okolní zdi a zábradlí, a Pan sekuriťák mával legitkou, že to jako ne, jdeme do areálu s lektronickým průvodcem za 8€.

V roce 79 n.l. bylo město komplet zasypáno popelem při výbuchu 10km vzdálené sopky Vesuv, a to až do výšky 6m.  Unikátní na tom je, že lidská těla zanechala ve stvrdlém popelu otisky, které archeologové vylili sádrou a získali tak podoby a polohy lidí těsně před smrtí. Město bylo znovu objeveno před cca 300 lety a od té doby je postupně vykopáváno. Díky perfektní konzervaci v popelu dává dokonalou představu, jak se tenkrát žilo. To se prostě musí vidět… je to tak veliké, že se to za den snad ani nedá projít.

Z Pompejí jsme přejeli na Vesuv (1281 m.n.m.) a přespali na vyhlídce kousek pod kráterem. Druhý den se pořád honily mraky a poprchávalo, tak jsem čekali až se to roztrhá. Odpoledne se počasí umoudřilo, tak jsme vyrazili nahoru, ale nepustili nás přes bránu, že je prý již pozdě. Málem jsem se picnul… Tak jsme se rozmrzele vrátili do auta. Přespáváme tentokrát na parkovišti a ráno druhý pokus. To už se k bráně necháme vyvézt z parkoviště za 2€ minibusem. Výšlap je rychlý, za 20min jsme u kráteru, který díky totální mlze nevidíme. V duchu i na hlas děkujeme včerejší neoblomné paní u brány…to bych se po… Tu a tam se mraky rozfoukají, tak alespoň tušíme, jak je ta “díra” veliká. O výhledu do kraje nemluvě. Jdeme dolů a těšíme se na Ercolano – Herculaneum.

Po zkušenosti z Pompejí se domlouváme na prohlídce s průvodcem Lucianem. Z pána se vyklube jeden z archeologů, který tu již více jak 20let “kope!”, a navíc je milovník historie a umí svoje myšlenky a poznatky předat i dětem (s naším překladem)…prostě trefa do černého. Oproti Pompejím bylo Ercoláno zaplaveno bahnem po výbuchu Vesuvu, a to do výše až 26m. Bahno pak ztvrdlo a vše se tak dochovalo ještě v lepším stavu. Dokonce i dřevo, což je fascinující vidět. Prohlídka trvele cca 1,5h a všichni jsme byli nadšení. Kontakt Dr.Luciano Leone, www.guidaturisticacampania.net.